Служба автомобільних доріг
у Дніпропетровській області

» Прес-центр » новини » Досвід дорожників Днiпропетровщини
Сонячна та вітрова енергія для підвищення безпеки на дорогах

Досвід дорожників Днiпропетровщини
Сонячна та вітрова енергія для підвищення безпеки на дорогах

За статистикою близько 40% дорожньо-транспортних пригод в Україні пов'язані з наїздом на пішоходів. Кожен третій наїзд відбувається на пішохідних переходах, не обладнаних світлофорами, через погану освітленість , слабку помітність знаків і розмітки, складні погодні умови, а також порушення правил дорожнього руху.

 

Більшість ДТП фіксується саме на заміських ділянках доріг, адже тут пішохідні переходи в кращому випадку обладнані лише відповідним знаком та виділені дорожньою розміткою. Для безпеки на таких переходах рекомендується встановлювати світлофори Т.7, що працюють у миготливому режимі сигналу жовтого кольору. Але підключення до електромережі вимагає великих витрат. До того ж поза населеними пунктами підведення лінії електропередач практично неможливе. Найбільш раціональний вихід із цієї ситуації – обладнання світлофора з використанням нетрадиційних джерел енергії, а саме сонця та вітру, що дасть змогу заощадити час і кошти.

            Таке рішення є не новим у світовій практиці, але в Україні йому до недавнього часу не приділялася достатня увага. Одними із перших цінний закордонний досвід перейняли дорожники Дніпропетровщини. У 2015 році обласна Служба автомобільних доріг обладнала нерегульовані пішохідні переходи 30 автономними світлофорами з електроживленням від сонячних панелей. Завдяки вжитим заходам на цих ділянках було значно знижено аварійність. До складу таких світлофорів, зокрема, входять: бетонна стійка, сонячна панель, гелева акумуляторна батарея, контролер, світлодіодний світильник, світлодіодний світлофор Т.7, що працює в миготливому режимі сигналу жовтого кольору, знак «Пішохідний перехід».

            На жаль, несвідомі громадяни, які мають у своєму розпорядженні підйомні засоби на автомобільному ходу, розукомплектували кілька таких світлофорів. У результаті від складних пристроїв залишилися лише бетонні стовпи, а статистика дорожньо – транспортних пригод з летальними наслідками значно погіршилася.

            Під час експлуатації встановлених світлофорів з електроживленням від сонячних панелей виникла ще одна проблема – низька ефективність роботи світильників і світлофорів узимку через низький заряд акумуляторних батарей. ЇЇ можна було вирішити двома способами: збільшити сумарну потужність сонячних панелей або застосувати додаткове джерело енергії, наприклад, вітроелектричний генератор відповідної потужності, для функціонування якого в зимово – весняний період якраз є відповідні умови. Враховуючи конструкцію встановленого обладнання, фахівці дійшли висновку, що найбільш прийнятним способом забезпечення необхідного заряду акумуляторних батарей є доукомплектування світлофорів автономними вітроелектричними генераторами.

            Для реалізації цього проекту Служба автомобільних доріг у Дніпропетровській області оголосила відкритий тендер через систему «ProZorro». Переможцем конкурсу було обрано компанію «Проектно-конструкторське-технологічне бюро «Конкорд», яка має великий досвід розробки та виготовлення автономних вітроелектричних генераторів різної потужності, в тому числі необхідної для цих світлофорів. Же у грудні минулого року спеціалісти доукомплектували перші чотири світлофори на а/д Р-52 Дніпро –Царичанка – Кобиляки – Решитилівка (два в смт Петриківка і два в смт Царичанка). При цьому вони не лише встановили вітрогенератори, а й замінили контролери на нові, здатні забезпечувати роботу обладнання з урахуванням додаткового джерела електроенергії.

            Однак, щоб зменшити кількість дорожньо – транспортних пригод, необхідно забезпечити якісне освітлення і на інших аварійно – небезпечних ділянках доріг (автодорожніх розв’язках, мостах,ю перехрестях, залізничних переїздах). І це потрібно робити не лише в містах, де добре розвинена енергетична інфраструктура, але й там, де до найближчої точки підключення до центральної енергомережі необхідно прокладати багато кілометрів кабелю або повітряні лінії електропередач, наприклад, на віддалених парковках, стоянках сільськогосподарських машин, проблемних ділянках автотрас, на території об’єктів рекреаційного призначення (парках, пляжах) тощо. При цьому вартість одного кілометра лінії електропередач для освітлення в середньому обійдеться в майже 200 тис. грн. У населених пунктах підключення до електромережі простого ліхтарного стовпа технічно менш складне, але пов’язане з необхідністю отримання погоджувальної документації – процесом непростим і тривалим.

            У такому разі оптимальним рішенням для організації освітлення також є використання гібридних модулів автономного освітлення на базі сонячних панелей і вітроелектричних генераторів. Їх установка не вимагає ні підключення до електромережі, ні оформлення будь – яких дозволів від служб Обленерго.

Дуже проблемною через погану освітленість, складний рельєф місцевості, а також наявність кількох нерегульованих пішохідних переходів тривалий час залишалася ділянка на а/д М-074 Знам’янка – Луганськ – Ізварине в районі селища Краснопілля (м. Дніпро). Зменшення тут кількості дорожньо – транспортних пригод було першочерговим завданням обласної Служби автодоріг. Щоб обрати підрядника, вона минулого року провела ще один відкритий тендер через систему «ProZorro». За його результатами виконавцем робіт була визнана компанія «Проектно-конструкторське-технологічне бюро «Конкорд» – переможець попереднього конкурсу, яка в грудні виконала роботи за договором – змонтувала на вищезгаданій ділянці два гібридних модулі автономного освітлення. Варто зазначити, що гібридний модуль автономного освітлення – це повністю вітчизняна розробка. Виробництво цих приладів добре налагоджено в Україні. Дедалі більшій популярності такого обладнання сприяє його економічність, повна автономність (не потребує регулювання і постійного технічного обслуговування), можливість установки у важкодоступних місцях, у районах житлових масивів і вздовж проїжджої частини доріг, надійна робота за будь – яких погодних умов, а також тривалий час експлуатації. Гібридні модулі для ефективного використання енергії сонця і вітру є найбільш оптимальним рішенням з точки зору екологічної безпеки, адже для їх підключення до електричної мережі не потрібно прокладати кабель, а отже, відсутній будь – який шкідливий вплив на навколишнє середовище.

            Основа гібридного модуля автономного освітлення – залізобетонна стійка, на якій встановлені вітроелектричний генератор, сонячний модуль, електрична шафа з гелевою акумуляторною батареєю, контролером і баластним навантаженням, світлодіодний світильник, а також система охоронної сигналізації. Вітроелектричний генератор і сонячний модуль перетворюють енергію вітру і сонця на електричну енергію і передають її в акумуляторну батарею. Контролер керує процесом заряду акумуляторної батареї за рахунок зміни величини приєднаного навантаження (акумуляторної батареї та баластного навантаження), контролює частоту обертання ротора вітрогенератора, забезпечує захист батареї від критичного розряду і перезаряду, включає освітлення (світильник) при освітленості нижче встановленого рівня або вимикає його при освітленості вище цього рівня. Залізобетонну центрифуговану стійку потрібно обирати, враховуючи наявне вітрове навантаження, що створюються вітрогенератором, встановленим в її верхній частині.

            У комплектації модуля гібридного автономного освітлення і обладнання для доукомплектування світлофорів також передбачена особлива система захисту від вандалізму. По – перше, всі конструкції монтуються на залізобетонних стійках. По – друге, замість малоефективних пасивних обмежувальних пристроїв, що перешкоджають несанкціонованому підйому по стійці, застосовані нероз’ємні з’єднання і датчики в місцях кріплення основних елементів обладнання. При спрацьовуванні будь – якого з них система охоронної сигналізації передає сигнал тривоги про GSM – каналу на пункт охорони.

Удосконаленню немає меж, тому фахівці проектно-конструкторського –технологічного бюро «Конкорд» мають намір впроваджувати більш досконалі та ефективні засоби захисту обладнання. Але, як відомо, скупий платить двічі…

            Сучасні технології вуличного освітлення з використанням сонячної та вітрової енергії набувають дедалі більшої популярності в Україні завдяки їх економічності, практичності та екологічності. А головне – вони дають змогу при менших витратах ресурсів забезпечити безпеку дорожнього руху, а отже зберегти здоров’я та життя людей.

 

За матеріалами журналу «Дорожня галузь України»

#1/2017